• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 824
  • lokalizacja
Strona główna/Informacja Publiczna/Działalność/Program wychowawczo-profilaktyczny

Program wychowawczo-profilaktyczny

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny rok szkolny 2020/2021

SPIS TREŚCI

  1. Podstawa prawna programu.
  2. Wprowadzenie.
  3. Cele i działania programu wychowawczo – profilaktycznego.
  4. Diagnoza problemów – zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
  5. Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną oraz model absolwenta.
  6. Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas I – III.
  7. Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas IV – VIII.
  8. Działania profilaktyczne skierowane do nauczycieli i rodziców.
  9. Oczekiwane efekty.
  10.  Ewaluacja.
  11.  Instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.
  12.  Szkolne procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych.

 

  1. Podstawa prawna:
  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
  • Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn. Dz.U. 2018 poz. 1490)
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.2018 poz. 214)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021

  1.  Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  3. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  4. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
  • Statut Szkoły
  1. Wprowadzenie.

Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Oddziaływania wychowawcze uzupełniają działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców        i nauczycieli. W nasze szkole koncentrujemy się na profilaktyce uniwersalnej kierowanej do całej społeczności uczniowskiej, mającej na celu promocję zdrowia i zapobiegania pojawieniu się problemów związanych z zachowaniem destrukcyjnym, kierowanej również do nauczycieli i innych pracowników szkoły a także rodziców uczniów. Równie ważne jest dla nas dostarczanie rzetelnych informacji, dostosowanych do specyfiki odbiorców. Podstawowym celem realizacji naszego programu jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom trudnym i ryzykownym jak chociażby wagarowanie, sięganie po alkohol i inne środki psychoaktywne w tym dopalacze. Uczenie odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych. Znaczące jest także dla nas kultywowanie tradycji szkoły poprzez ważne wydarzenia          i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym.

Tworzy on spójną całość ze statutem szkoły i zestawem programów nauczania uwzględniając wymagania opisane w podstawie programowej.

Realizacja programu po uchwaleniu przez RR w porozumieniu RP spoczywa na wszystkich nauczycielach, pracownikach administracji          i obsługi szkoły, przy współpracy instytucji wspierających działania wychowawcze i profilaktyczne.

  1. Cele i działania programu wychowawczo-profilaktycznego.
  • wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
  • wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
  • rozwijanie kompetencji takich, jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
  • wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
  • wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość;
  • kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (prawidłowe odżywianie się, korzyści płynące z aktywności fizycznej, stosowanie profilaktyki)
  • wychowanie dzieci i młodzieży w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.

Szkoła prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną.  

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
  3. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną;
  4. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami
  5. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków;
  6. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
  7. rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej oraz zaangażowania w działalność podmiotów, np.  opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, powiatowymi stacjami sanitarno - epidemiologicznymi itp.
  8. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
  2. rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów i wychowanków;
  3. kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania    i wyrażania własnych emocji;
  4. kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu;
  5. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej;
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2;
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2;
  3. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, zwanej dalej „ustawą”;
  4. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli                  i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działania profilaktyczne w szkole w ramach działalności, z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej, obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy;
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej;
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez
  4. uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych;
  5. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;
  6. Diagnoza problemów – zagrożenia dla dzieci i młodzieży.

Na diagnozę środowiska szkolnego składają się:

  • obserwacja zachowania uczniów,
  • analiza frekwencji w dziennikach lekcyjnych,
  • analiza frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę,
  • wywiady z nauczycielami, uczniami, rodzicami.

Czynniki ryzyka:

  • niepowodzenia szkolne
  • brak odporności na stres
  • nadopiekuńczość ze strony rodziców
  • brak konsekwentnego systemu wychowania w rodzinie
  • rodziny niepełne
  • dostępność substancji odurzających /anonimowość w Internecie, bliskość czeskiego rynku/

Czynniki chroniące:

  • pozytywny klimat szkoły
  • brak anonimowości
  • wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy
  • zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy
  • różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych
  1. Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną oraz model absolwenta.

Według uczniów najważniejsze wartości to: SZACUNEK, UCZCIWOŚĆ, GOTOWOŚĆ DO POMOCY, EMPATIA, MIŁOŚĆ

Według nauczycieli najważniejsze wartości to: SZACUNEK, UCZCIWOŚĆ, TOLERANCJA, EMPATIA, ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Według rodziców najważniejsze wartości to: PRAWDA, TOLERANCJA, ZDROWIE, PRZYJAŹŃ, MIŁOŚĆ

Szkoła Podstawowa w Stanowicach dąży do przygotowania uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • szanuje swój kraj i swoją małą ojczyznę,
  • jest ciekawy świata i ludzi,
  • jest kulturalny, pracowity i wytrwały,
  • zna siebie, swoje mocne i słabe strony,
  • jest świadomym uczestnikiem kultury,
  • jest kreatywny i przedsiębiorczy,
  •  jest przygotowany do życia w społeczeństwie informacyjnym,
  • odróżnia dobro od zła, jest asertywny,
  • szanuje przyrodę,
  • dba o swoje zdrowie, aktywnie spędza wolny czas,
  • jest tolerancyjny, śpieszy z pomocą potrzebującym.
  1. Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas I – III

Obszar I 

ZDROWIE (SFERA FIZYCZNA)

Cel: kształtowanie umiejętności i realizacji zachowań prozdrowotnych,

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia.

- zajęcia lekcyjne

- konkursy, wystawy,

- działalność sklepiku i stołówki szkolnej

- akcje propagujące wzory właściwego odżywiania „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole”, Śniadanie daje moc,

Grono pedagogiczne,

opiekun sklepiku, Rada Rodziców

2. Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej.

- dbałość o higienę uzębienia, oglądanie filmu instruktażowego „Śnieżnobiały uśmiech”

-pogadanki w czasie zajęć na temat prawidłowej postawy w czasie zabaw i zajęć dydaktycznych,

- zapoznanie uczniów z zasadami BHP

- organizowanie zajęć kształtujących właściwe nawyki zdrowotne i higieniczne

- korygowanie wad postawy - zajęcia gimnastyczne,

Grono pedagogiczne,

 zaproszeni specjaliści, n-le wf,

3. Kształtowanie świadomości problemów społecznych w tym zdrowotnych

 

 dbałość uczniów o własne bezpieczeństwo i zdrowie, aktywne spędzanie czasu wolnego

- kampania „Lekki tornister”

- „Nie pal przy mnie proszę”

Grono pedagogiczne

Wychowawcy klas

Pedagog szkolny

4. Zapoznanie uczniów z podstawowymi umiejętnościami oraz wiadomościami na temat postępowania w sytuacji zagrożenia.

- zajęcia warsztatowe np. Ratujemy i Uczymy Ratować III kl.

- pogadanki na zajęciach

- zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne

- spotkania z ciekawymi ludźmi: Strażakiem, Policjantem, Ratownikiem

- Ogólnopolska Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł

Grono pedagogiczne, zaproszeni goście,

Pedagog szkolny

5. Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki.

- zdrowa rywalizacja podczas rozgrywek sportowych, konkursów, gier na świetlicy

- stosowanie nauczania wspomaganego komputerowo

Grono pedagogiczne, Wychowawcy

6. Kształtowanie świadomości problemów społecznych: klimatycznych i ochrony środowiska

- udział w zbiórce baterii, nakrętek,

- zorganizowanie wystawy prac plastycznych

Grono pedagogiczne

7.Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w czasie epidemii w związku z COVID-19

-  pogadanki,

-  filmy edukacyjne, plakaty

Wychowawcy, nauczyciele,

Pozostali pracownicy szkoły

 

Obszar II 

RELACJE (SFERA SPOŁECZNA)

Cel: integracja zespołów klasowych, rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej.

- zajęcia integracyjne w klasach

- udział uczniów w razie możliwości w klasowych imprezach i uroczystościach: „Andrzejki, Dzień Misia, Mikołaj, Zabawa Karnawałowa, Dzień Dziecka, Dzień Sportu,

Wychowawca wspólnie z rodzicami,

Pedagog szkolny, nauczyciele, zaproszeni specjaliści

 

2. Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z ról ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny, kraju

- omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, lekcje poświęcone tej tematyce

- udział uczniów w szkolnych uroczystościach w „Ślubowaniu pierwszaków”

- dbałość o wyposażenie i środki dydaktyczne szkoły

Wychowawca,

Pedagog szkolny, społeczność uczniowska

3. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.

- bezinteresowna pomoc koleżeńska, wymiana doświadczeń i umiejętności

Grono pedagogiczne, uczniowie,

 

Obszar III  

KULTURA (SFERA DUCHOWA)

Cel: poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi                z przyjętych w szkole wartości, upowszechnienie wiedze na temat obowiązujących w szkole norm i wartości

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się.

- pogadanki na zajęciach

- bieżące reagowanie na zachowania uczniów podczas dyżurów i zajęć lekcyjnych

Grono pedagogiczne

2. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji.

     - treści edukacji społecznej

    - indywidualne rozmowy z uczniami

- zabawy integracyjne w kręgu, w parach, swobodna rozmowa na temat samopoczucia i cech przyjaciela,

- zajęcia świetlicowe

Grono pedagogiczne

Pedagog szkolny

uczniowie

3. Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania.

 

- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych 

- przygotowanie i udział uczniów w imprezach okolicznościowych

- udział w kołach zainteresowań

-  pełnienie funkcji dyżurnego, przewodniczącego – zaangażowanie w życie klasy.

Grono pedagogiczne

4. Wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalnej.

- świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, udział w apelach

- Wychowanie do poszanowania symboli narodowych, szkolnych - hymn państwowy, flaga, godło, hymn szkoły.

- Przygotowanie wystaw, pogadanek na temat tradycji.

- Konkursy i wystawy plastyczne

- Wprowadzenie stroju biało-granatowego/mundurka w czasie uroczystości państwowych i szkolnych

Grono pedagogiczne

5. Kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych i klasowych.
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu

- udział uczniów w imprezach szkolnych odbywających się wewnątrz swojej klasy

 

Wychowawcy

6.Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.

- Lekcje z wychowawcą oraz wszelkie imprezy szkolne

Wychowawcy, nauczyciele

 

Obszar IV   

BEZPIECZEŃSTWO (SFERA PSYCHICZNA)

Cel:

- właściwe korzystanie z technologii informacyjnej

- umiejętność zachowania się w sytuacjach stresujących

- znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.

-poznanie zasad przechodzenia przez jezdnię poprzez zorganizowanie zajęć w terenie,

- granie ról dotyczących zachowania się na drodze i w środkach komunikacji

- pogadanki

- umiejętność korzystania z numerów alarmowych poprzez ćwiczenia – stosowanie elementów dramy

- dyskusja na temat zagrożeń podczas wakacji

- zapoznanie z drogami ewakuacji i zasadami postępowania w przypadku alarmu przeciwpożarowego i innych -ćwiczenia praktyczne próbne

- zajęcia warsztatowe RUR

Wychowawca, Policjant,

Pedagog

2. Przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych.

- mapa skojarzeń: Co może zagrozić naszemu bezpieczeństwu i życiu w szkole?

Wychowawca

3. Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.

- dbanie o porządek, pełnienie funkcji dyżurnego klasowego

- czytanie bajeczek terapeutycznych

- zajęcia świetlicowe

Wychowawca

Nauczyciele

Wychowawca świetlicy

4. Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego.

- systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami,

Wychowawca, nauczyciele, pedagog szkolny

5.Rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów (korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych).

- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych

- wykorzystanie metod kształcenia na odległość

 

Grono pedagogiczne

  1. Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas IV – VIII

Obszar I

ZDROWIE (SFERA FIZYCZNA)

Cel: kształtowanie umiejętności i realizacji zachowań prozdrowotnychuczniowie są świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia       a zdrowiem

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Kształtowanie świadomości problemów społecznych w tym zdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia. Podejmowanie i realizacja zachowań prozdrowotnych.

- przestrzeganie przepisów BHP

- stałe propagowanie zdrowego i aktywnego spędzania wolnego czasu

- uświadomienie szkodliwego wpływu używek na zdrowie człowieka

- konkurs na gazetki ścienne dot. skutków uzależnień

- projekcje filmów z wykorzystaniem edukacyjnych pakietów informacyjnych

- zajęcia wychowawcze

- Ogólnopolska Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł

Grono pedagogiczne

 Rodzice

2. Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny i trudny.

pogadanki tematyczne

- lekcje wychowawcze poświęcone roli pozytywnego myślenia

Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice

3. Zachęcanie uczniów do pracy na własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują.

- motywowanie uczniów

- lekcje wychowawcze poświęcone roli pozytywnego myślenia

Wychowawcy,

Nauczyciele

Pedagog szkolny

4. Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu. Przeciwdziałanie sytuacjom stresowym.

Co to jest lęk, sposób na lęk

- pogadanki nt. Radzenia sobie ze stresem poznanie technik relaksacyjnych, kolorowanek antystresowych 

- lekcje wychowawcze

- udział w zajęciach z psychologiem poświęconych problemowi stresu, porozumiewania się

- rozmowy n/t rozładowania napięcia emocjonalnego, spowodowanego niepowodzeniami w relacjach rówieśniczych

- rozmowy n/t lęku

Wychowawcy, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści

5. Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby np. świadomości mocnych i słabych stron.

- zachęcanie uczniów do brania udziału w życiu szkoły  

realizacja lekcji wychowawczej o określonej tematyce

- samoocena na lekcji wychowawczej

Wychowawcy,

Nauczyciele

Pedagog szkolny

 

6. Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania.

- zajęcia wychowawcze,

- lekcje wychowania do życia w rodzinie,

- spotkania ze specjalistą – realizacja programu „Między nami kobietkami”,

Wychowawcy,

Nauczyciel wdż,

Zaproszony specjalista

7. Profilaktyka uzależnień, w tym behawioralne (m.in. alkohol, tytoń, narkotyki, e-papierosy, dopalacze,  internet, napoje energetyczne)

-  zajęcia profilaktyczne w klasach starszych (Nie spal się na starcie, Znajdź właściwe rozwiązanie, Unplugged, Próbujesz - ryzykujesz. Jak odmawiać?

Pedagog szkolny,

Zaproszony specjalista

8.Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w czasie epidemii w związku z COVID-19

-  pogadanki,

-  filmy edukacyjne,

-  plakaty

 

Wychowawcy, nauczyciele

Pedagog szkolny

 

Obszar II

RELACJE (SFERA SPOŁECZNA)

Cel: integracja zespołów klasowych, rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Kształtowanie i rozwijanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę efektywnej współpracy.

- zajęcia integracyjne w klasach

- dyskusje na lekcjach wychowawczych

- wybór samorządu klasowego i omówienie jego zadań,

- wybór samorządu szkolnego

Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice

2. Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb.

Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażania własnych opinii, przekonań, poglądów.

- odgrywanie scenek sytuacyjnych na zajęciach burze mózgów wypowiedzi uczniów na dany temat

- realizacja lekcji wychowawczej o określonej tematyce,

- pogadanki, ćwiczenia dotyczące asertywności, porozumiewania się z innymi ludźmi.

Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice

3. Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób.

- pogadanki tematyczne tolerancja

- pogadanka na lekcji wychowawczej,

- zapoznanie z zasadami fair-play oraz savoir-vivre'u

Wychowawca, pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice

4. Uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienia potrzeby udzielania pomocy (wolontariat)

- zbieranie nakrętek

- zbiórka na rzecz WOŚP

- akcja Góra grosza

 

Grono pedagogiczne

5. Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa.

- pogadanki na zajęciach z wychowawcą,

- Dzień Edukacji Narodowej

Grono pedagogiczne

Rodzice

 

Obszar III

KULTURA (SFERA DUCHOWA)

Cel: poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi                 z przyjętych w szkole wartości, upowszechnienie wiedze na temat obowiązujących w szkole norm i wartości

 

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Uwrażliwienie na kwestie moralne, np. mówienie prawdy, sprawiedliwego traktowania.

- pogadanka na lekcji wychowawczej,

- rozmowy indywidualne

Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice

2. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.

- pogadanki nt kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych

- pogadanka na lekcji wychowawczej,

Wychowawcy, Rodzice

3. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie.

- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem,

·         Scenki tematyczne,

Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice

4. Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego.

- przygotowywanie i udział w apelach z okazji świąt narodowych,

- przygotowanie wystaw, pogadanek n/t tradycji

- rozpoczynanie uroczystości państwowych odśpiewaniem hymnu państwowego, a szkolnych hymnu szkoły

- systematyczne wzbogacanie zasobów Szkolnego Kącika Tradycji

Nauczyciele przedmiotów, Wychowawcy klas

Bibliotekarz

5. Rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności.

- zajęcia pozalekcyjne

- udział uczniów w uroczystościach szkolnych, gminnych (w miarę możliwości)

 - pogadanka na lekcji wychowawczej,

Nauczyciele

Rodzice

6. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności.

- zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych, zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań

- realizacja imprez klasowych, Konsultacje nauczycieli

Grono pedagogiczne, Rodzice

7.Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.

- Lekcje wychowawcze

-Pogadanki

Wychowawcy, nauczyciele

Pedagog szkolny

 

Obszar IV

BEZPIECZEŃSTWO (SFERA PSYCHICZNA)

Cel:

- upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem
z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz sytuacji nadzwyczajnych

- dostarczanie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich

Zadania

Forma realizacji

Odpowiedzialni

1. Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.

- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem,

- okazywanie szacunku wszystkim pracownikom szkoły

Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści

2. Uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych.

- pogadanki nt. odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych (facebook, itp.)

- Dzień Bezpiecznego Internetu

- konkurs na plakat, ulotkę,

Nauczyciel informatyki,

Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści

3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji.

- zajęcia warsztatowe ze specjalistami odgrywanie scenek sytuacyjnych

 

Pedagog szkolny, Zaproszeni specjaliści

4. Dostarczenie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach.

- gazetka ścienna pedagoga szkolnego

- rozmowy indywidualne z uczniami

- informacje zawarte na stronie internetowej szkoły

Pedagog szkolny

Zajęcia EDB

5. Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie.

- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem, realizacja tematów lekcji wychowawczych o określonej tematyce

Wychowawcy, pedagog szkolny, Rodzice

6. Propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych w tym dopalaczy

- Spotkania z policjantem, pogadanki z pedagogiem

- ulotki

Policjant,

Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice

7. Kształtowanie świadomości problemów społecznych m.in. prawnych, klimatycznych i ochrony środowiska

- pogadanki nt zagrożeń płynących z korzystania z portali społecznościowych

 pogadanka na lekcji wychowawczej,

- zajęcia wdż,

- zakładka na stronie internetowej szkoły/ Kącik prawny

Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice

8.Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów (korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych).

- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych

- wykorzystanie metod kształcenia na odległość

Grono pedagogiczne

 

  1. Działania profilaktyczne skierowane do nauczycieli i rodziców.

ZADANIA

FORMY REALIZACJI

- Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe.

- Propagowanie literatury dotyczącej profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w sieci

 

- Pedagogizacja rodziców

Poszerzenie wiedzy na temat nowych mediów - cyberchoroby,

Uświadamianie zagrożeń związanych z okresem dorastania oraz podnoszenie poziomu wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego w okresie adolescencji

- Organizowanie szkoleń i warsztatów dla Rady Pedagogicznej z zakresu nowych mediów jako zagrożeń.

- Szkolny wykaz wybranych kursów, szkoleń i konferencji organizowanych poza szkołą.

- Pozyskiwanie i udostępnianie materiałów dotyczących profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w sieci.

- Prelekcje dla rodziców, spotkania, konsultacje, rozmowy indywidualne (w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju

Przeprowadzony przez specjalistę tematu dotyczący uzależnień od substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze, substancje zmieniające świadomość
i zachowanie)/ Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci

- poradnictwo i informowanie o dostępnych specjalistycznych formach pomocy

 

- indywidualna psychoedukacja rodziców/opiekunów prowadzona w czasie dyżurów pedagoga,

 

  1.  Oczekiwane efekty.

Uczniowie zmienili nawyki żywieniowe, zwiększyli świadomość wpływu żywienia i spędzania aktywnie wolnego czasu na swoje zdrowie. Prowadzą higieniczny i bezpieczny tryb życia. Potrafią rozpoznać zagrożenia i właściwie na nie reagują. Znają normy i zasady relacji społecznych, dbają o środowisko, potrafią i chcą pomagać. Zwiększają wiedzę n/t korzystania z mediów społecznych. Są odpowiedzialni            za swoje postępowanie. Rozwijają swoje zainteresowania. Znają i szanują symbole narodowe i szkolne oraz zwyczaje i tradycje regionu i swojej miejscowości. Mają poczucie własnej wartości. Poszerzenie wiedzy n/t współczesnych chorób i umiejętność higienicznego zabezpieczenia się przed nimi.

  1.  Ewaluacja.

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)      obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

2)      analizę dokumentacji,

3)      przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród losowo wybranych uczniów, rodziców i nauczycieli,

4)      rozmowy z rodzicami,

5)      wymianę spostrzeżeń wśród nauczycieli,

6)      prelekcje, pogadanki n/t współczesnych chorób cywilizacji m.in. covid 19.

  1.  Instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.

Nazwa instytucji

Telefon

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Czerwionka ul. 3-go Maja 42

32 431 12 67

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ul. 3 Maja 31 Rybnik

32 426 00 33

Ośrodek Pomocy Społecznej ul. 3-go Maja 36 b Czerwionka

32 431 20 39

Komenda Wojewódzka Policji Katowice -Wydział Ruchu Drogowego   

32 200 11 24

Komisariat Policji Czerwionka

32 429 17 10

Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna Rybnik

32 422 40 09

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

ul. Wolności 21 II piętro Czerwionka

32 431 59 75

 

Redakcja podstrony

Podmiot udostępniający informację
 
Pierwsza publikacja
Katowice IntraCOM.pl 2021-07-23 09:31
Aktualizacja publikacji
Katowice IntraCOM.pl 2021-08-11 09:44
Wytworzenie publikacji
Jacek Wowra 2021-08-11 09:43
Zatwierdzenie
Jacek Wowra 2021-08-11 09:43
Rejestr zmian podstrony
Drukuj
Liczba odwiedzin
wczytuję
do góry