Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny rok szkolny 2020/2021
SPIS TREŚCI
- Podstawa prawna programu.
- Wprowadzenie.
- Cele i działania programu wychowawczo – profilaktycznego.
- Diagnoza problemów – zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
- Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną oraz model absolwenta.
- Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas I – III.
- Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas IV – VIII.
- Działania profilaktyczne skierowane do nauczycieli i rodziców.
- Oczekiwane efekty.
- Ewaluacja.
- Instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.
- Szkolne procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych.
- Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie ONZ z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 967).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn. Dz.U. 2018 poz. 1490)
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.2018 poz. 214)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2020/2021
- Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
- Statut Szkoły
- Wprowadzenie.
Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Oddziaływania wychowawcze uzupełniają działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli. W nasze szkole koncentrujemy się na profilaktyce uniwersalnej kierowanej do całej społeczności uczniowskiej, mającej na celu promocję zdrowia i zapobiegania pojawieniu się problemów związanych z zachowaniem destrukcyjnym, kierowanej również do nauczycieli i innych pracowników szkoły a także rodziców uczniów. Równie ważne jest dla nas dostarczanie rzetelnych informacji, dostosowanych do specyfiki odbiorców. Podstawowym celem realizacji naszego programu jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom trudnym i ryzykownym jak chociażby wagarowanie, sięganie po alkohol i inne środki psychoaktywne w tym dopalacze. Uczenie odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych. Znaczące jest także dla nas kultywowanie tradycji szkoły poprzez ważne wydarzenia i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym.
Tworzy on spójną całość ze statutem szkoły i zestawem programów nauczania uwzględniając wymagania opisane w podstawie programowej.
Realizacja programu po uchwaleniu przez RR w porozumieniu RP spoczywa na wszystkich nauczycielach, pracownikach administracji i obsługi szkoły, przy współpracy instytucji wspierających działania wychowawcze i profilaktyczne.
- Cele i działania programu wychowawczo-profilaktycznego.
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- rozwijanie kompetencji takich, jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość;
- kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów (prawidłowe odżywianie się, korzyści płynące z aktywności fizycznej, stosowanie profilaktyki)
- wychowanie dzieci i młodzieży w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
Szkoła prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną;
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków;
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
- rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej oraz zaangażowania w działalność podmiotów, np. opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, powiatowymi stacjami sanitarno - epidemiologicznymi itp.
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
- rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów i wychowanków;
- kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji;
- kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu;
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej;
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2;
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków i substancji, o których mowa w § 1 ust. 2;
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, zwanej dalej „ustawą”;
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działania profilaktyczne w szkole w ramach działalności, z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej, obejmują w szczególności:
- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy;
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej;
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez
- uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych;
- doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych;
- Diagnoza problemów – zagrożenia dla dzieci i młodzieży.
Na diagnozę środowiska szkolnego składają się:
- obserwacja zachowania uczniów,
- analiza frekwencji w dziennikach lekcyjnych,
- analiza frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę,
- wywiady z nauczycielami, uczniami, rodzicami.
Czynniki ryzyka:
- niepowodzenia szkolne
- brak odporności na stres
- nadopiekuńczość ze strony rodziców
- brak konsekwentnego systemu wychowania w rodzinie
- rodziny niepełne
- dostępność substancji odurzających /anonimowość w Internecie, bliskość czeskiego rynku/
Czynniki chroniące:
- pozytywny klimat szkoły
- brak anonimowości
- wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy
- zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy
- różnorodna oferta zajęć pozalekcyjnych
- Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną oraz model absolwenta.
Według uczniów najważniejsze wartości to: SZACUNEK, UCZCIWOŚĆ, GOTOWOŚĆ DO POMOCY, EMPATIA, MIŁOŚĆ
Według nauczycieli najważniejsze wartości to: SZACUNEK, UCZCIWOŚĆ, TOLERANCJA, EMPATIA, ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Według rodziców najważniejsze wartości to: PRAWDA, TOLERANCJA, ZDROWIE, PRZYJAŹŃ, MIŁOŚĆ
Szkoła Podstawowa w Stanowicach dąży do przygotowania uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
- szanuje swój kraj i swoją małą ojczyznę,
- jest ciekawy świata i ludzi,
- jest kulturalny, pracowity i wytrwały,
- zna siebie, swoje mocne i słabe strony,
- jest świadomym uczestnikiem kultury,
- jest kreatywny i przedsiębiorczy,
- jest przygotowany do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- odróżnia dobro od zła, jest asertywny,
- szanuje przyrodę,
- dba o swoje zdrowie, aktywnie spędza wolny czas,
- jest tolerancyjny, śpieszy z pomocą potrzebującym.
- Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas I – III
Obszar I
ZDROWIE (SFERA FIZYCZNA)
Cel: kształtowanie umiejętności i realizacji zachowań prozdrowotnych,
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia. |
- zajęcia lekcyjne - konkursy, wystawy, - działalność sklepiku i stołówki szkolnej - akcje propagujące wzory właściwego odżywiania „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole”, Śniadanie daje moc, |
Grono pedagogiczne, opiekun sklepiku, Rada Rodziców |
2. Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej. |
- dbałość o higienę uzębienia, oglądanie filmu instruktażowego „Śnieżnobiały uśmiech” -pogadanki w czasie zajęć na temat prawidłowej postawy w czasie zabaw i zajęć dydaktycznych, - zapoznanie uczniów z zasadami BHP - organizowanie zajęć kształtujących właściwe nawyki zdrowotne i higieniczne - korygowanie wad postawy - zajęcia gimnastyczne, |
Grono pedagogiczne, zaproszeni specjaliści, n-le wf, |
3. Kształtowanie świadomości problemów społecznych w tym zdrowotnych
|
dbałość uczniów o własne bezpieczeństwo i zdrowie, aktywne spędzanie czasu wolnego - kampania „Lekki tornister” - „Nie pal przy mnie proszę” |
Grono pedagogiczne Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
4. Zapoznanie uczniów z podstawowymi umiejętnościami oraz wiadomościami na temat postępowania w sytuacji zagrożenia. |
- zajęcia warsztatowe np. Ratujemy i Uczymy Ratować III kl. - pogadanki na zajęciach - zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne - spotkania z ciekawymi ludźmi: Strażakiem, Policjantem, Ratownikiem - Ogólnopolska Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł |
Grono pedagogiczne, zaproszeni goście, Pedagog szkolny |
5. Kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki. |
- zdrowa rywalizacja podczas rozgrywek sportowych, konkursów, gier na świetlicy - stosowanie nauczania wspomaganego komputerowo |
Grono pedagogiczne, Wychowawcy |
6. Kształtowanie świadomości problemów społecznych: klimatycznych i ochrony środowiska |
- udział w zbiórce baterii, nakrętek, - zorganizowanie wystawy prac plastycznych |
Grono pedagogiczne |
7.Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w czasie epidemii w związku z COVID-19 |
- pogadanki, - filmy edukacyjne, plakaty |
Wychowawcy, nauczyciele, Pozostali pracownicy szkoły |
Obszar II
RELACJE (SFERA SPOŁECZNA)
Cel: integracja zespołów klasowych, rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej. |
- zajęcia integracyjne w klasach - udział uczniów w razie możliwości w klasowych imprezach i uroczystościach: „Andrzejki, Dzień Misia, Mikołaj, Zabawa Karnawałowa, Dzień Dziecka, Dzień Sportu, |
Wychowawca wspólnie z rodzicami, Pedagog szkolny, nauczyciele, zaproszeni specjaliści
|
2. Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z ról ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny, kraju |
- omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych, lekcje poświęcone tej tematyce - udział uczniów w szkolnych uroczystościach w „Ślubowaniu pierwszaków” - dbałość o wyposażenie i środki dydaktyczne szkoły |
Wychowawca, Pedagog szkolny, społeczność uczniowska |
3. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
- bezinteresowna pomoc koleżeńska, wymiana doświadczeń i umiejętności |
Grono pedagogiczne, uczniowie, |
Obszar III
KULTURA (SFERA DUCHOWA)
Cel: poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości, upowszechnienie wiedze na temat obowiązujących w szkole norm i wartości
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się. |
- pogadanki na zajęciach - bieżące reagowanie na zachowania uczniów podczas dyżurów i zajęć lekcyjnych |
Grono pedagogiczne |
2. Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji. |
- treści edukacji społecznej - indywidualne rozmowy z uczniami - zabawy integracyjne w kręgu, w parach, swobodna rozmowa na temat samopoczucia i cech przyjaciela, - zajęcia świetlicowe |
Grono pedagogiczne Pedagog szkolny uczniowie |
3. Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania.
|
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych - przygotowanie i udział uczniów w imprezach okolicznościowych - udział w kołach zainteresowań - pełnienie funkcji dyżurnego, przewodniczącego – zaangażowanie w życie klasy. |
Grono pedagogiczne |
4. Wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalnej. |
- świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, udział w apelach - Wychowanie do poszanowania symboli narodowych, szkolnych - hymn państwowy, flaga, godło, hymn szkoły. - Przygotowanie wystaw, pogadanek na temat tradycji. - Konkursy i wystawy plastyczne - Wprowadzenie stroju biało-granatowego/mundurka w czasie uroczystości państwowych i szkolnych |
Grono pedagogiczne |
5. Kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych i klasowych. |
- udział uczniów w imprezach szkolnych odbywających się wewnątrz swojej klasy
|
Wychowawcy |
6.Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. |
- Lekcje z wychowawcą oraz wszelkie imprezy szkolne |
Wychowawcy, nauczyciele |
Obszar IV
BEZPIECZEŃSTWO (SFERA PSYCHICZNA)
Cel:
- właściwe korzystanie z technologii informacyjnej
- umiejętność zachowania się w sytuacjach stresujących
- znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia. |
-poznanie zasad przechodzenia przez jezdnię poprzez zorganizowanie zajęć w terenie, - granie ról dotyczących zachowania się na drodze i w środkach komunikacji - pogadanki - umiejętność korzystania z numerów alarmowych poprzez ćwiczenia – stosowanie elementów dramy - dyskusja na temat zagrożeń podczas wakacji - zapoznanie z drogami ewakuacji i zasadami postępowania w przypadku alarmu przeciwpożarowego i innych -ćwiczenia praktyczne próbne - zajęcia warsztatowe RUR |
Wychowawca, Policjant, Pedagog |
2. Przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych. |
- mapa skojarzeń: Co może zagrozić naszemu bezpieczeństwu i życiu w szkole? |
Wychowawca |
3. Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
- dbanie o porządek, pełnienie funkcji dyżurnego klasowego - czytanie bajeczek terapeutycznych - zajęcia świetlicowe |
Wychowawca Nauczyciele Wychowawca świetlicy |
4. Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego. |
- systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami, |
Wychowawca, nauczyciele, pedagog szkolny |
5.Rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli i uczniów (korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych). |
- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych - wykorzystanie metod kształcenia na odległość
|
Grono pedagogiczne |
- Treści wychowawczo – profilaktyczne dla klas IV – VIII
Obszar I
ZDROWIE (SFERA FIZYCZNA)
Cel: kształtowanie umiejętności i realizacji zachowań prozdrowotnych, uczniowie są świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Kształtowanie świadomości problemów społecznych w tym zdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia. Podejmowanie i realizacja zachowań prozdrowotnych. |
- przestrzeganie przepisów BHP - stałe propagowanie zdrowego i aktywnego spędzania wolnego czasu - uświadomienie szkodliwego wpływu używek na zdrowie człowieka - konkurs na gazetki ścienne dot. skutków uzależnień - projekcje filmów z wykorzystaniem edukacyjnych pakietów informacyjnych - zajęcia wychowawcze - Ogólnopolska Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł |
Grono pedagogiczne Rodzice |
2. Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny i trudny. |
pogadanki tematyczne - lekcje wychowawcze poświęcone roli pozytywnego myślenia |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice |
3. Zachęcanie uczniów do pracy na własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują. |
- motywowanie uczniów - lekcje wychowawcze poświęcone roli pozytywnego myślenia |
Wychowawcy, Nauczyciele Pedagog szkolny |
4. Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu. Przeciwdziałanie sytuacjom stresowym. Co to jest lęk, sposób na lęk |
- pogadanki nt. Radzenia sobie ze stresem poznanie technik relaksacyjnych, kolorowanek antystresowych - lekcje wychowawcze - udział w zajęciach z psychologiem poświęconych problemowi stresu, porozumiewania się - rozmowy n/t rozładowania napięcia emocjonalnego, spowodowanego niepowodzeniami w relacjach rówieśniczych - rozmowy n/t lęku |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści |
5. Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby np. świadomości mocnych i słabych stron. |
- zachęcanie uczniów do brania udziału w życiu szkoły realizacja lekcji wychowawczej o określonej tematyce - samoocena na lekcji wychowawczej |
Wychowawcy, Nauczyciele Pedagog szkolny
|
6. Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania. |
- zajęcia wychowawcze, - lekcje wychowania do życia w rodzinie, - spotkania ze specjalistą – realizacja programu „Między nami kobietkami”, |
Wychowawcy, Nauczyciel wdż, Zaproszony specjalista |
7. Profilaktyka uzależnień, w tym behawioralne (m.in. alkohol, tytoń, narkotyki, e-papierosy, dopalacze, internet, napoje energetyczne) |
- zajęcia profilaktyczne w klasach starszych (Nie spal się na starcie, Znajdź właściwe rozwiązanie, Unplugged, Próbujesz - ryzykujesz. Jak odmawiać? |
Pedagog szkolny, Zaproszony specjalista |
8.Promowanie, zapobieganie i kształtowanie umiejętności przestrzegania procedur związanych z bezpieczeństwem w szkole w czasie epidemii w związku z COVID-19 |
- pogadanki, - filmy edukacyjne, - plakaty
|
Wychowawcy, nauczyciele Pedagog szkolny |
Obszar II
RELACJE (SFERA SPOŁECZNA)
Cel: integracja zespołów klasowych, rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Kształtowanie i rozwijanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę efektywnej współpracy. |
- zajęcia integracyjne w klasach - dyskusje na lekcjach wychowawczych - wybór samorządu klasowego i omówienie jego zadań, - wybór samorządu szkolnego |
Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice |
2. Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażania własnych opinii, przekonań, poglądów. |
- odgrywanie scenek sytuacyjnych na zajęciach burze mózgów wypowiedzi uczniów na dany temat - realizacja lekcji wychowawczej o określonej tematyce, - pogadanki, ćwiczenia dotyczące asertywności, porozumiewania się z innymi ludźmi. |
Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice |
3. Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób. |
- pogadanki tematyczne tolerancja - pogadanka na lekcji wychowawczej, - zapoznanie z zasadami fair-play oraz savoir-vivre'u |
Wychowawca, pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice |
4. Uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienia potrzeby udzielania pomocy (wolontariat) |
- zbieranie nakrętek - zbiórka na rzecz WOŚP - akcja Góra grosza
|
Grono pedagogiczne |
5. Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa. |
- pogadanki na zajęciach z wychowawcą, - Dzień Edukacji Narodowej |
Grono pedagogiczne Rodzice |
Obszar III
KULTURA (SFERA DUCHOWA)
Cel: poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości, upowszechnienie wiedze na temat obowiązujących w szkole norm i wartości
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Uwrażliwienie na kwestie moralne, np. mówienie prawdy, sprawiedliwego traktowania. |
- pogadanka na lekcji wychowawczej, - rozmowy indywidualne |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice |
2. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca. |
- pogadanki nt kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych - pogadanka na lekcji wychowawczej, |
Wychowawcy, Rodzice |
3. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie. |
- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem, · Scenki tematyczne, |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice |
4. Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego. |
- przygotowywanie i udział w apelach z okazji świąt narodowych, - przygotowanie wystaw, pogadanek n/t tradycji - rozpoczynanie uroczystości państwowych odśpiewaniem hymnu państwowego, a szkolnych hymnu szkoły - systematyczne wzbogacanie zasobów Szkolnego Kącika Tradycji |
Nauczyciele przedmiotów, Wychowawcy klas Bibliotekarz |
5. Rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności. |
- zajęcia pozalekcyjne - udział uczniów w uroczystościach szkolnych, gminnych (w miarę możliwości) - pogadanka na lekcji wychowawczej, |
Nauczyciele Rodzice |
6. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności. |
- zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych, zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań - realizacja imprez klasowych, Konsultacje nauczycieli |
Grono pedagogiczne, Rodzice |
7.Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. |
- Lekcje wychowawcze -Pogadanki |
Wychowawcy, nauczyciele Pedagog szkolny |
Obszar IV
BEZPIECZEŃSTWO (SFERA PSYCHICZNA)
Cel:
- upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie i kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem
z technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz sytuacji nadzwyczajnych
- dostarczanie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich
Zadania |
Forma realizacji |
Odpowiedzialni |
1. Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów. |
- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem, - okazywanie szacunku wszystkim pracownikom szkoły |
Wychowawca, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści |
2. Uświadomienie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych. |
- pogadanki nt. odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych (facebook, itp.) - Dzień Bezpiecznego Internetu - konkurs na plakat, ulotkę, |
Nauczyciel informatyki, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści |
3. Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji. |
- zajęcia warsztatowe ze specjalistami odgrywanie scenek sytuacyjnych
|
Pedagog szkolny, Zaproszeni specjaliści |
4. Dostarczenie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach. |
- gazetka ścienna pedagoga szkolnego - rozmowy indywidualne z uczniami - informacje zawarte na stronie internetowej szkoły |
Pedagog szkolny Zajęcia EDB |
5. Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie. |
- pogadanka na lekcji wychowawczej, zajęcia z pedagogiem, realizacja tematów lekcji wychowawczych o określonej tematyce |
Wychowawcy, pedagog szkolny, Rodzice |
6. Propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych w tym dopalaczy |
- Spotkania z policjantem, pogadanki z pedagogiem - ulotki |
Policjant, Pedagog szkolny, zaproszeni specjaliści, Rodzice |
7. Kształtowanie świadomości problemów społecznych m.in. prawnych, klimatycznych i ochrony środowiska |
- pogadanki nt zagrożeń płynących z korzystania z portali społecznościowych pogadanka na lekcji wychowawczej, - zajęcia wdż, - zakładka na stronie internetowej szkoły/ Kącik prawny |
Wychowawcy, Pedagog szkolny, Rodzice |
8.Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów (korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych). |
- bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych - wykorzystanie metod kształcenia na odległość |
Grono pedagogiczne |
- Działania profilaktyczne skierowane do nauczycieli i rodziców.
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
- Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe. - Propagowanie literatury dotyczącej profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w sieci
- Pedagogizacja rodziców Poszerzenie wiedzy na temat nowych mediów - cyberchoroby, Uświadamianie zagrożeń związanych z okresem dorastania oraz podnoszenie poziomu wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego w okresie adolescencji |
- Organizowanie szkoleń i warsztatów dla Rady Pedagogicznej z zakresu nowych mediów jako zagrożeń. - Szkolny wykaz wybranych kursów, szkoleń i konferencji organizowanych poza szkołą. - Pozyskiwanie i udostępnianie materiałów dotyczących profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w sieci. - Prelekcje dla rodziców, spotkania, konsultacje, rozmowy indywidualne (w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju Przeprowadzony przez specjalistę tematu dotyczący uzależnień od substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze, substancje zmieniające świadomość - poradnictwo i informowanie o dostępnych specjalistycznych formach pomocy
- indywidualna psychoedukacja rodziców/opiekunów prowadzona w czasie dyżurów pedagoga, |
- Oczekiwane efekty.
Uczniowie zmienili nawyki żywieniowe, zwiększyli świadomość wpływu żywienia i spędzania aktywnie wolnego czasu na swoje zdrowie. Prowadzą higieniczny i bezpieczny tryb życia. Potrafią rozpoznać zagrożenia i właściwie na nie reagują. Znają normy i zasady relacji społecznych, dbają o środowisko, potrafią i chcą pomagać. Zwiększają wiedzę n/t korzystania z mediów społecznych. Są odpowiedzialni za swoje postępowanie. Rozwijają swoje zainteresowania. Znają i szanują symbole narodowe i szkolne oraz zwyczaje i tradycje regionu i swojej miejscowości. Mają poczucie własnej wartości. Poszerzenie wiedzy n/t współczesnych chorób i umiejętność higienicznego zabezpieczenia się przed nimi.
- Ewaluacja.
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród losowo wybranych uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń wśród nauczycieli,
6) prelekcje, pogadanki n/t współczesnych chorób cywilizacji m.in. covid 19.
- Instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczych i profilaktycznych.
Nazwa instytucji |
Telefon |
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Czerwionka ul. 3-go Maja 42 |
32 431 12 67 |
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ul. 3 Maja 31 Rybnik |
32 426 00 33 |
Ośrodek Pomocy Społecznej ul. 3-go Maja 36 b Czerwionka |
32 431 20 39 |
Komenda Wojewódzka Policji Katowice -Wydział Ruchu Drogowego |
32 200 11 24 |
Komisariat Policji Czerwionka |
32 429 17 10 |
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna Rybnik |
32 422 40 09 |
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Wolności 21 II piętro Czerwionka |
32 431 59 75 |
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Pierwsza publikacja
- Katowice IntraCOM.pl 2021-07-23 09:31
- Aktualizacja publikacji
- Katowice IntraCOM.pl 2021-08-11 09:44
- Wytworzenie publikacji
- Jacek Wowra 2021-08-11 09:43
- Zatwierdzenie
- Jacek Wowra 2021-08-11 09:43