Regulamin Rady
Regulamin Działalności Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Stanowicach
Podstawa prawna regulaminu:
- ustawa o systemie oświaty z dn. 07 września 1991r.
- zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19 czerwca 1992r. w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 4, poz. 18 z 1992r.) – z późniejszymi zmianami
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Reprezentacja Rady Rodziców uczniów Szkoły Podstawowej w Stanowicach przyjmuje nazwę Rady Rodziców.
§ 2.
Rada Rodziców uchwala niniejszy regulamin działalności w celu określenia swoich zadań i kompetencji oraz współpracy z pozostałymi organami szkoły, którymi są : dyrektor szkoły, rada pedagogiczna i samorząd uczniowski.
§ 3.
Rada Rodziców jest wewnątrzszkolnym, samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim w realizacji zadań statutowych szkoły.
§ 4.
Przedstawiciele Rady Rodziców i Rad Klasowych pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 5.
Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z jego podstawą prawną.
§ 6.
Radę rodziców tworzą Rady Klasowe.
§ 7.
Podstawową komórką Rady Rodziców jest Rada Klasowa rodziców . Składa się ona z trzech osób wybieranych w głosowaniu jawnym na zebraniu klasowym rodziców.
Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców i Rad Klasowych
§ 8.
Rada Rodziców jest organizacją , której celem jest:
- Reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do realizacji i doskonalenie statusowych zadań szkoły.
- Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.
- Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy szkole.
- Prezentowanie wobec dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej, organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego opinii i wniosków dotyczących wszystkich istotnych spraw szkoły.
- Wspieranie wykonywania zadań statutowych szkoły funduszami Rady Rodziców.
§ 9.
Zadania Rady Rodziców wynikają z celów określonych w § 6. I do nich należą:
- Pomoc w wypracowaniu perspektywicznego programu szkoły, jej bazy i wyposażenia.
- Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły.
- Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskimi oraz innym organizacjom młodzieżowymi działającymi w szkole.
- Organizowanie prac rodziców na rzecz szkoły.
- Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł oraz wydatkowanie ich zgodnie z potrzebami uczniów i szkoły.
- Pomoc w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, a także służących poszerzaniu ich wiedzy i umiejętności.
- Udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów.
- Pomoc szkole w zapobieganiu zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów oraz udzielanie pomocy materialnej tym uczniom i rodzicom.
- Udzielanie pomocy materialnej w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii, wakacji i w okresie śródrocznym.
- Udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny oraz utrzymaniu ładu i porządku.
- Opracowanie i uchwalanie planów finansowych Rady Rodziców, dochodów i wydatków na dany rok szkolny.
- Określanie minimalnej wysokości składki rodziców na rzecz Rady w porozumieniu z Radami Klasowymi.
§ 10.
Zadaniem Rady Klasowej rodziców jest realizacja celów Rady Rodziców na terenie danej klasy, a przede wszystkim:
- Wyłanianie spośród rodziców wybranych do Rady Klasowej – przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Dostosowanie zadań zawartych w § 7. Do konkretnych potrzeb klasy i uczniów, wyrażonych przez rodziców i wychowawców.
- Zbieraniem składek klasowych na rzecz Rady Rodziców i Rad Klasowych zajmują się skarbnicy.
- Angażowanie rodziców do pomocy w wykonywaniu zadań Rady Klasowej.
- Współdziałanie z przewodniczącym Rady Rodziców.
- Opracowanie planów działalności Rady Klasowej na dany rok szkolny wraz z planem finansowym uwzględniającym dochody i wydatki pochodzące ze składek rodziców.
- Uwzględnianie wysokości składki minimalnej na ogólnym zebraniu klasowym.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na zebraniu rodziców danej klasy.
Rozdział III
Kompetencje i prawa Rady Rodziców
§ 11.
Rada Rodziców posiada następujące kompetencje i prawa:
- Uchwalanie regulaminu swej działalności.
- Występowanie do organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego, rady pedagogicznej i dyrekcji szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
- Decydowaniu o wydatkowaniu swoich funduszy zgodnie z planem finansowym, rozpatrując również wnioski dyrektora o dotacje na potrzeby szkoły.
- Uzyskiwanie od dyrektora szkoły informacji na temat zarządzania i kierowania placówką.
- Znajomość klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
- Znajomość wymagań edukacyjnych dla poszczególnych przedmiotów.
- Uzyskanie rzetelnej informacji o uczniach, ich zachowaniu, postępie i przyczynach trudnościach w nauce.
- Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii o pracy szkoły.
- Przekazywanie części swoich uprawnień prezydium Rady Rodziców w formie uchwały.
- Wyrażanie swoich decyzji w formie uchwał zgodnych z regulaminem rady Rodziców.
§ 12.
Rada Rodziców może utworzyć również komisję problemową, np. pracy wychowawczej, sportu, turystyki, kultury, opieki i żywienia oraz komisje doraźne do wykonywania określonego zadania.
§ 13.
Zadaniem Prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie całokształtem prac w okresie miedzy zebraniami Rady Rodziców, a przede wszystkim:
- Podejmowanie uchwał w ramach części uprawnień przekazanych Prezydium przez Radę Rodziców
- Koordynowanie działalności rad Klasowych.
- Nadzór nad pracami powołanych komisji.
- Podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo – gospodarczej.
- Organizowanie zebrań rady Rodziców zwoływanych przez przewodniczącego.
- Organizowanie zebrań Prezydium nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności przed Radą Rodziców przynajmniej raz w roku na przełomie września i października.
§ 14.
Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie pracami rady Rodziców, a przede wszystkim:
- Współpraca z dyrekcją szkoły w dostosowaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb szkoły.
- Opracowanie wspólnie z Prezydium projektu planu działalności łącznie z planem finansowym na dany rok szkolny i przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców.
- Dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków Prezydium.
- Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców i Prezydium.
- Określenie zadań Komisji.
- Kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą.
- Przekazywanie uchwał ,opinii, i wniosków Rady Rodziców dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej.
- Reprezentowanie Rady Rodziców.
§ 15.
Zadaniem Sekretarza zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców oraz:
- Organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców i jego prezydium.
- Nadzorowanie terminów prac komisji.
- Prowadzenie korespondencji i dokumentacji, w tym protokołowanie posiedzeń Rady Rodziców i Prezydium.
§ 16.
Zadaniem Skarbnika jest prowadzenie lub nadzorowanie całokształtu działalności finansowo – gospodarczej Rady Rodziców , wypełnianie obowiązków określonych instrukcją prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości , a w szczególności :
- Organizowanie wspólnie ze skarbnikami Rad Klasowych wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców.
- Nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłowym i celowym , zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami, wykonywaniem wydatków.
- Opracowanie w porozumieniu z Prezydium projektów planów finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją.
- Sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo – kasowych i zatwierdzanie ich do wpłaty.
- Składanie sprawozdań z działalności finansowo gospodarczej oraz wykonywania planów finansowych Rady Rodziców.
§ 17.
Przekazanie obowiązków skarbnika powinno być dokonane protokolarnie po uprzednim zbadaniu gospodarki finansowej przez Komisję Rewizyjną.
§ 18.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest nadzór nad działalnością poszczególnych ogniw Rady Rodziców , zgodną z regulaminem i instrukcją w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej, przede wszystkim:
- Dokonywanie raz w roku kontroli działalności poszczególnych ogniw zgodnie z regulaminem i uchwałami Rady Rodziców.
- Dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo – gospodarczej Rady Rodziców.
- Dokonywanie doraźnych kontroli na wniosek przewodniczącego, skarbnika i Rady Rodziców.
- Składanie Radzie Rodziców rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
- Przedstawienie sprawozdania ze swej działalności i wnioskowanie udzielenia absolutorium odchodzącej Radzie Rodziców na ogólnym zebraniu wszystkich Rad Klasowych na koniec kadencji.
§ 19.
Zadaniem komisji stałych i doraźnych jest wykonywanie prac wynikających z ich kompetencji określonych przez przewodniczącego i radę rodziców oraz składanie sprawozdań z tych prac na zebraniach Prezydium lub Rady Rodziców.
Rozdział IV
Zasady działalności finansowo - gospodarczej
§ 20.
Rada Rodziców prowadzi swa działalność finansową opierając się o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15. 01. 1991r. w sprawie prowadzenia rachunkowości /Dz. U. 10, poz. 35./.
Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców określa załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 21.
- Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców, dotacji instytucji i przedsiębiorstw oraz działalności własnej.
- Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady ustala Rada Rodziców większością dwóch trzecich głosów.
- W przypadku kiedy do szkoły uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z jednej rodziny składkę wnosi się tylko za jedno dziecko.
- Rodzice będący w trudnej sytuacji finansowej mogą zadeklarować składkę w innej wysokości niż ustalona na zebraniu lub mogą deklarować swoje świadczenia w robociźnie na rzecz szkoły. W wyjątkowych przypadkach zwalnia się ich z powyższych zobowiązań.
§ 22.
Fundusze Rady Rodziców mogą być wykorzystane na działalność określoną w rozdziale II Regulaminu z uwzględnieniem zajęć pozalekcyjnych i różnych form opieki nad dziećmi i młodzieżą. Podział środków na przedszkole i szkołę odbywa się według zasady iż środki przeznaczone wyłącznie na rzecz przedszkola muszą stanowić 50% składki zebranej przez rodziców dzieci przedszkolnych.
§ 23.
Upoważnieni do korzystania z konta zostają skarbnik i przewodniczący lub jego zastępca.
§ 24.
Rada Rodziców gromadzi i przechowuje swoje środki pieniężne na rachunku oszczędnościowym Banku Spółdzielczego w Orzeszu.
§ 25.
Odpowiedzialnym z ramienia Prezydium za całokształt działalności gospodarczo – finansowej Rady jest skarbnik, którego zadania zostały określone w tym regulaminie.
§ 26.
Podstawą działalności finansowo – gospodarczej Rady jest roczny plan finansowy, zatwierdzony na zebraniu Rady Rodziców na dany rok szkolny.
§ 27.
Wykonywanie planu finansowego oraz kontrolę prawidłowości dochodów i wydatków przeprowadza Komisja Rewizyjna wg zakresu zadań określonych tym regulaminem.
§ 28.
Sprawozdania z wykonywania planu finansowego i działalności Rady Rodziców powinny być omówione na zebraniach klasowych rodziców i na posiedzeniu Rady Pedagogicznej – informacyjnie.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 29.
Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz oświatowych i statutem szkoły.
§ 30.
Uchwały Rady Rodziców i jego ogniw zatwierdzane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
§ 31.
W uzasadnionych przypadkach na wniosek Prezydium i przy pozytywnej opinii dyrektora szkoły Rada Rodziców może przedłużyć swoją kadencję na następny rok szkolny.
§ 32.
- Członkowie Rady Rodziców nie wywiązujący się z nałożonych obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji na zebraniu klasowym rodziców lub przez Radę Rodziców .
- Wniosek o odwołanie przedstawia Przewodniczący Rady Klasowej lub Rady Rodziców .
- Na miejsce rezygnujących lub odwołanych członków na zebraniu rodziców danej klasy wybierani są nowi członkowie.
§ 33.
Kadencja Rady Rodziców trwa dwa lata.
§ 34.
Rozwiązuje się Rady Klasowe klas najwyższych, których uczniowie opuścili szkołę.
§ 35.
Wszelkie ruchomości i urządzenia zakupione z funduszy Rady Rodziców stają się własnością szkoły i podlegają inwentaryzacji.
§ 36.
Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru lub ukonstytuowania nowej Rady Rodziców , co powinno nastąpić w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie po przeprowadzeniu wyborczych zebrań klasowych rodziców Zmiana treści regulaminu należy do kompetencji Rady Rodziców i odbywa się na wniosek poparty większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków.
§ 37.
Przedstawicieli Rady Rodziców do prac w różnych organach , zespołach i komisjach zewnętrznych wybiera się w głosowaniu jawnym lub tajnym spośród zgłoszonych kandydatów .
§ 38.
Sposób głosowania jawny lub tajny przeprowadzony jest na wniosek członka Rady Rodziców przyjęty przez głosowanie jawne .
§ 39.
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki. Wybrane zostają osoby, które uzyskały największą ilość głosów.
§ 40.
W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują karteczkami do głosowania przygotowanymi przez osobę prowadzącą zebranie .
§ 41.
Przewodniczący Rady Rodziców spośród jej członków proponuje skład komisji skrutacyjnej, który Rada zatwierdza w głosowaniu jawnym.
§ 42.
Trzyosobowa komisja skrutacyjna zlicza głosy i odczytuje wynik głosowania.
Powyższy regulamin został przyjęty na posiedzeniu Pady Rodziców w dniu 23 stycznia 2007 roku.