• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 824
  • lokalizacja
  • BiP

Regulamin Rady

Regulamin Działalności Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Stanowicach

Podstawa prawna regulaminu:

  • ustawa o systemie oświaty z dn. 07 września 1991r.
  • zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 19 czerwca 1992r. w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 4, poz. 18 z 1992r.) – z późniejszymi zmianami

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1. 

Reprezentacja Rady Rodziców uczniów Szkoły Podstawowej w Stanowicach przyjmuje nazwę Rady Rodziców. 

§ 2.

Rada Rodziców uchwala niniejszy regulamin działalności w celu określenia swoich zadań i kompetencji oraz współpracy z pozostałymi organami szkoły, którymi są : dyrektor szkoły, rada pedagogiczna i samorząd uczniowski.

§ 3.

Rada Rodziców jest wewnątrzszkolnym, samorządnym przedstawicielem rodziców współdziałającym z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim w realizacji zadań statutowych szkoły.

§ 4.

Przedstawiciele Rady Rodziców i Rad Klasowych pełnią swoje funkcje społecznie.

§ 5.

Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z jego podstawą prawną.

§ 6.

Radę rodziców tworzą Rady Klasowe.

§ 7.

Podstawową komórką Rady Rodziców jest Rada Klasowa rodziców . Składa się ona z trzech osób wybieranych w głosowaniu jawnym na zebraniu klasowym rodziców.

Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców i Rad Klasowych

§ 8.

Rada Rodziców jest organizacją , której celem jest:

  1. Reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do realizacji i doskonalenie statusowych zadań szkoły.
  2. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.
  3. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy szkole.
  4. Prezentowanie wobec dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej, organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego opinii i wniosków dotyczących wszystkich istotnych spraw szkoły.
  5. Wspieranie wykonywania zadań statutowych szkoły funduszami Rady Rodziców.

§ 9.

Zadania Rady Rodziców wynikają z celów określonych w § 6. I do nich należą:

  1. Pomoc w wypracowaniu perspektywicznego programu szkoły, jej bazy i wyposażenia.
  2. Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań opiekuńczych szkoły.
  3. Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskimi oraz innym organizacjom młodzieżowymi działającymi w szkole.
  4. Organizowanie prac rodziców na rzecz szkoły.
  5. Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł oraz wydatkowanie ich zgodnie z potrzebami uczniów i szkoły.
  6. Pomoc w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, a także służących poszerzaniu ich wiedzy i umiejętności.
  7. Udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów.
  8. Pomoc szkole w zapobieganiu zjawiskom niedostosowania społecznego wśród uczniów oraz udzielanie pomocy materialnej tym uczniom i rodzicom.
  9. Udzielanie pomocy materialnej w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii, wakacji i w okresie śródrocznym.
  10. Udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny oraz utrzymaniu ładu i porządku.
  11. Opracowanie i uchwalanie planów finansowych Rady Rodziców, dochodów i wydatków na dany rok szkolny.
  12. Określanie minimalnej wysokości składki rodziców na rzecz Rady w porozumieniu z Radami Klasowymi.

§ 10.

Zadaniem Rady Klasowej rodziców jest realizacja celów Rady Rodziców na terenie danej klasy, a przede wszystkim:

  1. Wyłanianie spośród rodziców wybranych do Rady Klasowej – przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
  2. Dostosowanie zadań zawartych w § 7. Do konkretnych potrzeb klasy i uczniów, wyrażonych przez rodziców i wychowawców.
  3. Zbieraniem składek klasowych na rzecz Rady Rodziców i Rad Klasowych zajmują się skarbnicy.
  4. Angażowanie rodziców do pomocy w wykonywaniu zadań Rady Klasowej.
  5. Współdziałanie z przewodniczącym Rady Rodziców.
  6. Opracowanie planów działalności Rady Klasowej na dany rok szkolny wraz z planem finansowym uwzględniającym dochody i wydatki pochodzące ze składek rodziców.
  7. Uwzględnianie wysokości składki minimalnej na ogólnym zebraniu klasowym.
  8. Składanie sprawozdań ze swej działalności na zebraniu rodziców danej klasy.

Rozdział III
Kompetencje i prawa Rady Rodziców

§ 11.

Rada Rodziców posiada następujące kompetencje i prawa:

  1. Uchwalanie regulaminu swej działalności.
  2. Występowanie do organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego, rady pedagogicznej i dyrekcji szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
  3. Decydowaniu o wydatkowaniu swoich funduszy zgodnie z planem finansowym, rozpatrując również wnioski dyrektora o dotacje na potrzeby szkoły.
  4. Uzyskiwanie od dyrektora szkoły informacji na temat zarządzania i kierowania placówką.
  5. Znajomość klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
  6. Znajomość wymagań edukacyjnych dla poszczególnych przedmiotów.
  7. Uzyskanie rzetelnej informacji o uczniach, ich zachowaniu, postępie i przyczynach trudnościach w nauce.
  8. Wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii o pracy szkoły.
  9. Przekazywanie części swoich uprawnień prezydium Rady Rodziców w formie uchwały.
  10. Wyrażanie swoich decyzji w formie uchwał zgodnych z regulaminem rady Rodziców.

§ 12.

Rada Rodziców może utworzyć również komisję problemową, np. pracy wychowawczej, sportu, turystyki, kultury, opieki i żywienia oraz komisje doraźne do wykonywania określonego zadania.

§ 13.

Zadaniem Prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie całokształtem prac w okresie miedzy zebraniami Rady Rodziców, a przede wszystkim:

  1. Podejmowanie uchwał w ramach części uprawnień przekazanych Prezydium przez Radę Rodziców
  2. Koordynowanie działalności rad Klasowych.
  3. Nadzór nad pracami powołanych komisji.
  4. Podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo – gospodarczej.
  5. Organizowanie zebrań rady Rodziców zwoływanych przez przewodniczącego.
  6. Organizowanie zebrań Prezydium nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
  7. Składanie sprawozdań ze swej działalności przed Radą Rodziców przynajmniej raz w roku na przełomie września i października.

§ 14.

Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie pracami rady Rodziców, a przede wszystkim:

  1. Współpraca z dyrekcją szkoły w dostosowaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb szkoły.
  2. Opracowanie wspólnie z Prezydium projektu planu działalności łącznie z planem finansowym na dany rok szkolny i przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców.
  3. Dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków Prezydium.
  4. Zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców i Prezydium.
  5. Określenie zadań Komisji.
  6. Kierowanie działalnością finansowo – gospodarczą.
  7. Przekazywanie uchwał ,opinii, i wniosków Rady Rodziców dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej.
  8. Reprezentowanie Rady Rodziców.

§ 15.

Zadaniem Sekretarza zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców oraz:

  1. Organizacyjne przygotowanie zebrań Rady Rodziców i jego prezydium.
  2. Nadzorowanie terminów prac komisji.
  3. Prowadzenie korespondencji i dokumentacji, w tym protokołowanie posiedzeń Rady Rodziców i Prezydium.

§ 16.

Zadaniem Skarbnika jest prowadzenie lub nadzorowanie całokształtu działalności finansowo – gospodarczej Rady Rodziców , wypełnianie obowiązków określonych instrukcją prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości , a w szczególności :

  1. Organizowanie wspólnie ze skarbnikami Rad Klasowych wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców.
  2. Nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłowym i celowym , zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami, wykonywaniem wydatków.
  3. Opracowanie w porozumieniu z Prezydium projektów planów finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją.
  4. Sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo – kasowych i zatwierdzanie ich do wpłaty.
  5. Składanie sprawozdań z działalności finansowo gospodarczej oraz wykonywania planów finansowych Rady Rodziców.

§ 17.

Przekazanie obowiązków skarbnika powinno być dokonane protokolarnie po uprzednim zbadaniu gospodarki finansowej przez Komisję Rewizyjną.

§ 18.

Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest nadzór nad działalnością poszczególnych ogniw Rady Rodziców , zgodną z regulaminem i instrukcją w sprawie zasad prowadzenia gospodarki finansowej, przede wszystkim:

  1. Dokonywanie raz w roku kontroli działalności poszczególnych ogniw zgodnie z regulaminem i uchwałami Rady Rodziców.
  2. Dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo – gospodarczej Rady Rodziców.
  3. Dokonywanie doraźnych kontroli na wniosek przewodniczącego, skarbnika i Rady Rodziców.
  4. Składanie Radzie Rodziców rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi.
  5. Przedstawienie sprawozdania ze swej działalności i wnioskowanie udzielenia absolutorium odchodzącej Radzie Rodziców na ogólnym zebraniu wszystkich Rad Klasowych na koniec kadencji.

§ 19.

Zadaniem komisji stałych i doraźnych jest wykonywanie prac wynikających z ich kompetencji określonych przez przewodniczącego i radę rodziców oraz składanie sprawozdań z tych prac na zebraniach Prezydium lub Rady Rodziców.

Rozdział IV
Zasady działalności finansowo - gospodarczej

§ 20.

Rada Rodziców prowadzi swa działalność finansową opierając się o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15. 01. 1991r. w sprawie prowadzenia rachunkowości /Dz. U. 10, poz. 35./.

Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców określa załącznik do niniejszego Regulaminu.

§ 21.

  1. Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców, dotacji instytucji i przedsiębiorstw oraz działalności własnej.
  2. Wysokość minimalnej rocznej składki na rzecz Rady ustala Rada Rodziców większością dwóch trzecich głosów.
  3. W przypadku kiedy do szkoły uczęszcza dwoje lub więcej dzieci z jednej rodziny składkę wnosi się tylko za jedno dziecko.
  4. Rodzice będący w trudnej sytuacji finansowej mogą zadeklarować składkę w innej wysokości niż ustalona na zebraniu lub mogą deklarować swoje świadczenia w robociźnie na rzecz szkoły. W wyjątkowych przypadkach zwalnia się ich z powyższych zobowiązań.

§ 22.

Fundusze Rady Rodziców mogą być wykorzystane na działalność określoną w rozdziale II Regulaminu z uwzględnieniem zajęć pozalekcyjnych i różnych form opieki nad dziećmi i młodzieżą. Podział środków na przedszkole i szkołę odbywa się według zasady iż środki przeznaczone wyłącznie na rzecz przedszkola muszą stanowić 50% składki zebranej przez rodziców dzieci przedszkolnych.

§ 23.

Upoważnieni do korzystania z konta zostają skarbnik i przewodniczący lub jego zastępca.

§ 24.

Rada Rodziców gromadzi i przechowuje swoje środki pieniężne na rachunku oszczędnościowym Banku Spółdzielczego w Orzeszu.

§ 25.

Odpowiedzialnym z ramienia Prezydium za całokształt działalności gospodarczo – finansowej Rady jest skarbnik, którego zadania zostały określone w tym regulaminie.

§ 26.

Podstawą działalności finansowo – gospodarczej Rady jest roczny plan finansowy, zatwierdzony na zebraniu Rady Rodziców na dany rok szkolny.

§ 27.

Wykonywanie planu finansowego oraz kontrolę prawidłowości dochodów i wydatków przeprowadza Komisja Rewizyjna wg zakresu zadań określonych tym regulaminem.

§ 28.

Sprawozdania z wykonywania planu finansowego i działalności Rady Rodziców powinny być omówione na zebraniach klasowych rodziców i na posiedzeniu Rady Pedagogicznej – informacyjnie.

Rozdział V
Postanowienia końcowe

§ 29.

Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz oświatowych i statutem szkoły.

§ 30.

Uchwały Rady Rodziców i jego ogniw zatwierdzane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych.

§ 31.

W uzasadnionych przypadkach na wniosek Prezydium i przy pozytywnej opinii dyrektora szkoły Rada Rodziców może przedłużyć swoją kadencję na następny rok szkolny.

§ 32.

  1. Członkowie Rady Rodziców nie wywiązujący się z nałożonych obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji na zebraniu klasowym rodziców lub przez Radę Rodziców .
  2. Wniosek o odwołanie przedstawia Przewodniczący Rady Klasowej lub Rady Rodziców .
  3. Na miejsce rezygnujących lub odwołanych członków na zebraniu rodziców danej klasy wybierani są nowi członkowie.

§ 33.

Kadencja Rady Rodziców trwa dwa lata.

§ 34.

Rozwiązuje się Rady Klasowe klas najwyższych, których uczniowie opuścili szkołę.

§ 35.

Wszelkie ruchomości i urządzenia zakupione z funduszy Rady Rodziców stają się własnością szkoły i podlegają inwentaryzacji.

§ 36.

Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru lub ukonstytuowania nowej Rady Rodziców , co powinno nastąpić w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie po przeprowadzeniu wyborczych zebrań klasowych rodziców Zmiana treści regulaminu należy do kompetencji Rady Rodziców i odbywa się na wniosek poparty większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków.

§ 37.

Przedstawicieli Rady Rodziców do prac w różnych organach , zespołach i komisjach zewnętrznych wybiera się w głosowaniu jawnym lub tajnym spośród zgłoszonych kandydatów .

§ 38.

Sposób głosowania jawny lub tajny przeprowadzony jest na wniosek członka Rady Rodziców przyjęty przez głosowanie jawne .

§ 39.

W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki. Wybrane zostają osoby, które uzyskały największą ilość głosów.

§ 40.

W głosowaniu tajnym członkowie Rady Rodziców głosują karteczkami do głosowania przygotowanymi przez osobę prowadzącą zebranie .

§ 41.

Przewodniczący Rady Rodziców spośród jej członków proponuje skład komisji skrutacyjnej, który Rada zatwierdza w głosowaniu jawnym.

§ 42.

Trzyosobowa komisja skrutacyjna zlicza głosy i odczytuje wynik głosowania.

 

Powyższy regulamin został przyjęty na posiedzeniu Pady Rodziców w dniu 23 stycznia 2007 roku.

do góry