• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 824
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/O szkole/Dokumenty szkoły/Szkolne procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych

Szkolne procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych

Uchwała Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Stanowicach Nr 7/2017/2018 z dnia 25 września  2017 r. w sprawie przyjęcia Szkolnego Programu Profilaktyczno - wychowawczego Szkoły Podstawowej w Stanowicach (procedury są jego częścią)

Kradzieże na terenie szkoły

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności zdarzenia.
  2. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
  3. Nauczyciel, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu wychowawcy klasy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi.
  4. Wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.
  5. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, ustalenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia, sposób ukarania sprawcy.
  6. Wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę z poszkodowanym i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi przekazując ustalenia podjęte podczas spotkania ze sprawcą i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi.
  7. W uzasadnionym przypadku pedagog i wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego i sprawcy.

Postanowienia dodatkowe

Szkoła nie odpowiada za przedmioty wartościowe, nie związane z procesem dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczym / np. telefony komórkowe, biżuterię, odtwarzacze MP3 i MP4, gry elektroniczne, zabawki, itp./.

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia, zasłabnięcie

Nagła niedyspozycja zdrowotna ucznia – gorączka, dolegliwości żołądkowe, dolegliwości bólowe, duszności, krótkotrwałe omdlenia i zasłabnięcia

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub nauczyciel dyżurujący dokonuje wstępnej oceny sytuacji, zapewnia uczniowi opiekę i udziela pierwszej pomocy, zawiadamia rodziców o zaistniałej sytuacji.
  2. Jeżeli jest obecna pielęgniarka to ona  określa stan zdrowia ucznia  oraz ustala dalszą opiekę nad dzieckiem. W razie nieobecności pielęgniarki tę funkcję przejmuje przeszkolona w tym kierunku pani sprzątaczka.
  3. Do momentu odebrania przez rodziców/ opiekunów prawnych lub przyjazdu pogotowia uczeń pozostaje pod opieką nauczyciela, pielęgniarki lub innej osoby dorosłej .
  4. W przypadku, gdy istnieje obawa, że zagrożone jest zdrowie i życie dziecka nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe, zawiadamia dyrektora szkoły, rodziców/ opiekunów prawnych ucznia.   Zgodnie z procedurą awaryjną postępowania w przypadku wypadku ucznia.  

Procedura awaryjna postępowania w przypadku wypadku ucznia.

(Procedura w formie ogłoszenia znajduje się w wielu widocznych miejscach szkoły)

Wypadek - zasady postępowania

  1. Ocenić sytuację i stan poszkodowanego dziecka.
  2. Powiadomić rodziców.

Jeśli zaistnieje taka potrzeba:

  1. Wezwać do pomocy drugą dorosłą osobę lub wyspecjalizowaną pomoc medyczną (tel. 999 lub 112).
  2. Przystąpić do akcji ratowniczej.

Pamiętajmy, że zdrowie i dobro dziecka w sytuacji zagrożenia jest najważniejsze

Używanie przez uczniów substancji odurzających i uzależniających (alkohol, narkotyki, leki psychotropowe, tzw. dopalacze itp.)
Postępowanie w sytuacji podejrzenia, że uczeń znajduje się pod ich wpływem

  1. Nauczyciel odizolowuje ucznia od innych dzieci.
  2. Nauczyciel informuje o zdarzeniu pedagoga, wychowawcę lub dyrektora szkoły.
  3. Pedagog, wychowawca lub dyrektor informuje rodziców/ opiekunów prawnych ucznia i wzywa do szkoły. W przypadku odmowy przyjazdu rodziców lub niemożności skontaktowania się z rodzicami /prawnymi opiekunami, zawiadamia policję.
  4. W przypadku istnienia podejrzenia o zagrożeniu zdrowia i życia ucznia pedagog lub dyrektor szkoły wzywa karetkę pogotowia i policję.
  5. Pedagog odnotowuje zdarzenie w dokumentacji pedagoga szkoły.
  6. Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowy z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach zażywania środków odurzających, formie ukarania ucznia.
  7. W uzasadnionym przypadku pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję.

Postępowanie w sytuacji posiadania bądź stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia

  1. Nauczyciel nakazuje uczniowi zwrot tytoniu i informuje o zdarzeniu wychowawcę klasy.
  2. Wychowawca powiadamia o zdarzeniu rodziców/prawnych opiekunów ucznia oraz odnotowuje fakt w dokumentacji pedagoga szkoły.
  3. Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach palenia tytoniu, formie ukarania ucznia.

Ucieczka ucznia  ze szkoły, (wagary)  w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

Zgodnie ze Statutem Szkoły, § 32, pkt 4/1/h dotyczącym zasad usprawiedliwiania nieobecności na lekcjach: Uczeń ma obowiązek przedstawić wychowawcy lub innemu nauczycielowi usprawiedliwienie za czas nieobecności natychmiast po powrocie do szkoły, ale nie później niż w ciągu dwóch tygodni od momentu ustania absencji.

Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, uczeń ma godziny nieusprawiedliwione, co wpływa na ujemne punkty zachowania.

Wszystkie godziny nieusprawiedliwione w terminie - uważane są za wagary.

  1. Nauczyciel, który stwierdził fakt ucieczki ucznia odnotowuje nieobecność w dzienniku lekcyjnym i powiadamia telefonicznie rodziców/ opiekunów prawnych ucznia. O zaistniałym fakcie informuje wychowawcę klasy. 
  2. Wychowawca przeprowadza rozmowy z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi i odnotowuje ten fakt w dokumentacji pedagoga szkolnego. Rozmowa ma na celu ustalenie przyczyn ucieczki z lekcji oraz przekazanie informacji o konsekwencjach takiego postępowania i formie ukarania ucznia.
  3. W przypadku utrudnionego kontaktu z rodzicami/ opiekunami prawnymi ucznia wychowawca wzywa ich do szkoły listem poleconym, którego kserokopię zachowuje. 
  4. Jeżeli problem powtarza się, wychowawca informuje pedagoga szkolnego, który przeprowadza ponowną rozmowę z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami prawnymi.
  5. W przypadku braku poprawy zachowania lub braku zainteresowania ze strony rodziców/ opiekunów prawnych pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje inne, przewidziane prawem czynności ( egzekucja obowiązku szkolnego – kara finansowa )
  6. Powtarzające się ucieczki pedagog zgłasza do sądu rodzinnego.

Uczeń nieodebrany ze świetlicy

  1. Nauczyciel świetlicy kontaktuje się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka, ustala przyczyny zdarzenia i zapewnia dziecku opiekę do czasu ich   przybycia.
  2. Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani do punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy. 
  3. W przypadku braku kontaktu z domem rodziców/prawnych opiekunów lub innej osoby dorosłej powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu.
  4. Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i dyrektora szkoły, którzy rozpoznają sytuację i podejmują dalsze przewidziane prawem działania.   Może to skutkować wykreśleniem dziecka z dziennika zajęć świetlicowych.

Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby niemogącej sprawować opiek

  1. Dzieci powinny być odbierane z przedszkola zgodnie ze złożona deklaracją. W awaryjnej sytuacji do godziny 15.00
  2. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałym fakcie.
  3. Gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych nauczyciel  powiadamia dyrektora szkoły.
  4. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o poinformowaniu najbliższego komisariatu policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka.
  5. W przypadku braku możliwości powiadomienia dyrektora nauczyciel sam podejmuje decyzję o powiadomieniu policji.
  6. W przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do poinformowania dyrektora lub nauczyciela o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
  7. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego. Dyrektor może skreślić dziecko z listy wychowanków (z wyłączeniem dzieci spełniających obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego) w  przypadku gdy ma miejsce nieprzestrzeganie regulaminu oddziału przedszkolnego w tym   niepunktualne odbieranie dziecka zgodnie z deklarowanymi godzinami

Brak kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia, przedszkolaka

  1. W przypadku, gdy rodzic/opiekun prawny nie kontaktuje się z wychowawcą w czasie wyznaczonym, wychowawca prosi rodzica/ opiekuna prawnego o przybycie do szkoły, wykorzystując różne formy nawiązywania kontaktu z rodzicem: wpis do zeszytu wychowawczego, kontakt telefoniczny. Podjęte działania dokumentuje w dzienniku lekcyjnym
  2. W przypadku braku reakcji ze strony rodzica/ opiekuna prawnego wychowawca wysyła list polecony za potwierdzeniem odbioru
  3. W przypadku, gdy rodzic/ opiekun prawny nadal nie reaguje na wezwanie wychowawca w porozumieniu z pedagogiem i dyrektorem szkoły podejmuje dalsze przewidziane prawem działania.
do góry