Warsztaty historyczno-przyrodnicze w zespole klasztorno-pałacowym w Rudach Raciborskich
Warsztaty historyczno-przyrodnicze w zespole klasztorno-pałacowym w Rudach Raciborskich.
6 października 2021 uczniowie klasy 6 wraz z uczniami koła historycznego, odwiedzili najstarsze na Śląsku miejsce kultu maryjnego- Sanktuarium Matki Bożej Pokornej. Historia tego wspaniałego miejsca łączy się oczywiście z zakonem cystersów, którzy w XIII wieku zdecydowali się osiąść w Rudach na zaproszenie księcia opolskiego Władysława. Zgodnie ze słowami zakonnej reguły biali bracia służyli Bogu i ludziom modlitwą i pracą. Nie sposób ocenić roli jaką odegrali. Ich wszechstronna działalność poza sferą duchową dotyczyła również gospodarki i życia artystycznego. Tam gdzie pojawiali się cystersi następował rozwój nauki, kultury, rzemiosła i rolnictwa. Podobnie było w Rudach, mnisi uprawiali pola, wytapiali rudę żelaza, prowadzili przyklasztorną szkołę, zakładali nowe wioski, prowadzili handel, posiadali własne młyny a nawet fabrykę szkła.
Podczas warsztatów historycznych obejrzeliśmy klasztorny wirydarz, kapitularz oraz refektarz. W kościele przyklasztornym wskazaliśmy wszystkie cechy stylu gotyckiego ( sklepienie krzyżowo-żebrowe, ostre łuki, gotyckie witraże, maswerki, zworniki, cegłę palcówkę) Poznaliśmy elementy stylu barokowego na przykładzie rzeźby, ołtarzy barokowych jak i pięknie zachowanej kaplicy mariackiej z stiukami i puttami.
Podczas warsztatów geograficzno-biologicznych, które odbyły się na terenie parku przypałacowego, uczniowie wykorzystali praktycznie nabytą wiedzę z zakresu geografii i biologii w terenie. Uczestnicy warsztatów wyznaczyli za pomocą kompasu kierunek północy geograficznej oraz resztę kierunków świata, zaznaczyli je na róży kierunków. Zlokalizowali się w terenie i określili w jakim kierunku od punktu, w którym się znajdują leżą wyznaczone elementy krajobrazu parku i zabudowań pałacu w Rudach. Ponadto określili kierunki geograficzne bez wykorzystania kompasu bazując na wiedzy przyrodniczej i wykorzystując elementy przyrodnicze do oznaczenia kierunku północy geograficznej. Uczniowie rozpoznawali, również gatunki pospolitych drzew na podstawie zebranych liści w parku i stworzyli z nich mini zielniki.
Tak pracowicie spędzony na nauce dzień zakończyliśmy ogniskiem.
M. Mazur-Zając, E. Kontny- Paszek