Plan Pracy Pedagoga
Plan Pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2020/2021
Zadania postawione w pracy pedagoga szkolnego polegają na tworzeniu właściwych dla rozwoju dzieci i młodzieży warunków opiekuńczo - wychowawczych oraz wpływaniem na usuwanie przeszkód w prawidłowym przebiegu rozwoju i socjalizacji.
Zadania główne |
Formy realizacji |
Uwagi |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów |
1. Wybór narzędzi do badań ich realizacja oraz analiza uzyskanych wyników. 2. Kwestionariusz adresowany do wychowawców klas diagnozujący sytuacje uczniów (edukacyjną, opiekuńczą, wychowawczą, materialną). 3. Analiza dokumentacji szkolnej oraz rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami, nauczycielami, obserwacje (gromadzenie informacji) 4. Współpraca z przedstawicielami instytucji wspierających proces wychowania. 5. Konsultacje pedagogiczne dotyczące sytuacji uczniów, ustalenie sposobów rozwijania zainteresowań, ale też zapobiegania i likwidacji niepowodzeń w nauce lub wychowawczych. 6. Konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym poradni psychologiczno-pedagogicznej, 7. Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy). |
|
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych |
1. Współpraca z nauczycielami i rodzicami (wspólna analiza trudnych sytuacji wychowawczych). Stałe czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów. 2. Prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi 3. Uczestniczenie w posiedzeniach zespołów wychowawczych. 4. Prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych 5. Współpraca z różnymi instytucjami. Dwukierunkowe przekazywanie informcji na temat sytuacji poszczególnych uczniów. |
|
Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb |
1. Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze; 2. Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów; 3. Analizowanie opinii i orzeczeń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami poradni. 4. Praca w zespołach opracowujących i realizujących WOPFU oraz Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne 5. Kwalifikowanie uczniów mających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz szczególnie uzdolnionych do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 6. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 7. Wspieranie nauczycieli, a także rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz w rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej (porady, konsultacje). 8. Organizowanie doradztwa pedagogicznego z udziałem specjalistów. |
|
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży |
1. Prowadzenie (organizowanie) zajęć przede wszystkim o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej - promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych; 2. Koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze profilaktyczno-wychowawczym. 3. Organizowanie wsparcia dla nauczycieli i rodziców uczniów. 4. Zapraszanie specjalistów na spotkania z rodzicami. 5. Podejmowanie działań informacyjno – profilaktycznych, aktualizacja ulotek zawierających dane teleadresowe instytucji wspierających w sytuacjach problemowych, wykonanie gazetki w gablocie pedagoga. 6. Prowadzenie przez pedagoga lub zaproszonych specjalistów zajęć oraz warsztatów w klasach. 7. Współpraca w zakresie profilaktyki, wychowania i promocji zdrowia z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, OPS, Policją, Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR, Sądem Rodzinnym |
|
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów |
1. Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie. 2. Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. 3. Prowadzenie (organizowanie) zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów – innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli i rodziców potrzeb. 4. Planowanie i występowanie z propozycją organizowania takich sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu. 5. Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie specjalistycznej diagnozy |
|
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
1. Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej). 2. Udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach. 3. Udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców. 4. Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami; zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka. 5. Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi. |
|
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
1. Współpraca z nauczycielami oraz rodzicami w rozpoznawaniu potrzeb i możliwości uczniów (doradztwo, konsultacje). 2. Kwalifikowanie uczniów do różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę.
|
|
Wspieranie nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz udzielaniu pomocy pp |
1. Uczestniczenie w pracach zespołów samokształceniowych oraz wychowawczych. 2. Udzielanie nauczycielom i specjalistom bieżących porad i pomocy w ich pracy z uczniami. 3. Organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką. 4. Udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia; |
|
Rozwój i samodoskonalenie |
1. Troska o estetyczny i dobrze wyposażony gabinet. 2. Systematyczne gromadzenie literatury fachowej oraz pomocy dydaktycznych potrzebnych w pracy pedagoga szkolnego. 3. Samodoskonalenie oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego dla pedagogów szkolnych przez instytucje wpierające proces wychowania. 4. Udział w grupie wsparcia pedagogów przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej |
|
Plan pracy może ulegać zmianom i modyfikacjom według bieżących potrzeb.
Opracowanie: mgr Agnieszka Derechowska
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Pierwsza publikacja
- Katowice IntraCOM.pl 2021-08-11 09:45
- Aktualizacja publikacji
- Wytworzenie publikacji
- Jacek Wowra 2021-08-11 09:45
- Zatwierdzenie
- Jacek Wowra 2021-08-11 09:45